Cichorium Kft. szakmai sikerének és presztízsének egyik lényeges összetevője az emberi tényező: a kiválóan képzett és elhivatott kollégák munkája, a megfelelő beszállítók és alvállalkozók, a műveleti tevékenységeket támogató vállalati kultúra megléte és a folyamatosan változó környezethez való alkalmazkodás képessége. A fentiekre tekintettel rendelem el a Működési politikánk alkalmazását, amely egy alapvető dokumentumként állást foglal a cég által képviselt értékekről és elkötelezettségéről. Politikánk tartalmazza a cégcsoport vezető testületeire, vezető állású munkavállalóira, munkavállalóira (a továbbiakban együttesen: munkavállalók), beszállítóira, alvállalkozóira vonatkozó erkölcsi és magatartási szabályokat, etikai elvárásokat. A munkatársak, beszállítók, alvállalkozók számára segítséget nyújt az etikai kockázatok azonosításához, megelőzéséhez, és rögzíti a visszaélések teljes tilalmát, védi a munkatársakat, beszállítókat, alvállalkozókat a visszaélésekbe történő bevonási kísérletektől, valamint útmutatásul szolgál a Céggel szerződő partnerek, a hatóságok, természetes személyek stb. részére a Cég munkatársaival történő kapcsolatfelvételkor és a kapcsolattartás során követendő etikai elvárásokról.
1 Meghatározások:
Munkavállaló – a munkáltatóval munkaszerződéssel, munkavégzésre vonatkozó megállapodással vagy munkatevékenységről szóló megállapodással munkaviszonyban álló személy.
Beszállító – A beszállítók azok a vállalatok, amelyek A cég részére árukat vagy szolgáltatásokat szállítanak a szolgáltatási tevékenységek megfelelő működéséhez.
Alvállalkozó – másodlagos szerződő cég, amely részfeladatokat végez a megrendelő számára egy nagyobb szerződést kötő vállalat megbízásából és képviselőjeként.
Szervezeti és működési szabályzat – a vállalkozás, vállalat működésére, belső és külső kapcsolataira vonatkozó rendelkezéseket tartalmazó dokumentum
2 Tárgyi és személyi hatálya, tartalma és annak betartatása:
A cég szervezeti működését minden országban a Szervezeti és Működési Szabályzat foglalja össze.
A jelen alapértékek, irányelvek, elvárások és szabályok (továbbiakban együttesen: „Szabályok”) a Cég minden munkavállalójára a Irányelv tárgyával összefüggő tevékenységekben érintett minden beszállítójára, alvállalkozójára vonatkoznak. A Szabályokat a munkavállalók, beszállítók, alvállalkozók mindig kötelesek betartani, azokra munkaidőben és azon kívül is figyelemmel kell lenni.
3 A CÉG IRÁNYELVEI:
3.1 Feddhetetlenség elve
A Társaság részéről elvárás a munkavállalók felé, hogy minden körülmények között tisztességesen, becsületesen, a jogszabályok és belső szabályzatok rendelkezéseit betartva, felelősségteljesen és feddhetetlenül járjanak el
3.2 Tisztességes eljárás elve
A célok elérése során mindig tisztességesen és felelősségteljesen kell eljárni, tiszteletben tartva a jogszabályi környezetet és a szakmai etikát.
4 Szervezeti elvárás a munkavállalók részéről:
4.1 Vezetők felelőssége
A Vezetőkre kiemelkedő felelősség hárul a szabályok érvényre juttatásában. A Vezetők megtesznek minden tőlük elvárható intézkedést annak érdekében, hogy a munkatársak munkája e célkitűzéseknek és követelményeknek megfeleljen, a mulasztások, szabálytalanságok és visszaélések időben megelőzhetőek legyenek, a korrupciós kockázatok csökkenjenek.
A Vezetők feladatellátásuk során kötelesek az egyenlő bánásmód betartására, különösen a munkaszervezés, az utasítás, az ellenőrzés, a jutalmazás, a teljesítményértékelés terén.
A Vezető különösen nagy figyelmet fordít a szervezeti egységébe tartozó munkavállalók emberi jogainak tiszteletben tartására.
A Vezető kiemelt figyelmet fordít a vezetői tevékenysége és szakterülete tevékenysége átláthatóságára, a vezetői magatartás becsületességére és a vezetői funkciók (utasítás, irányítás, döntéshozatal, ellenőrzés) során tanúsítandó következetességre.
A Vezető köteles a munkavállalót tájékoztatni a feladat-ellátáshoz szükséges valamennyi információról, melynek során tekintettel van a tájékoztatás időszerűségére, pontosságára és alaposságára.
A Vezető különös gondot fordít az új belépők zökkenőmentes beilleszkedésére.
A Vezető személyes példamutatással, ráhatással motiválja beosztottjait az általa vezetett szervezeti egységre vonatkozóan előírt kötelezettségek teljesítésében, törekszik a bizalmon alapuló, konstruktív, jó munkahelyi kapcsolatrendszer kialakítására.
A Vezetővel szemben elvárás az arra való törekvés, hogy növekedjen az általa vezetett szervezeti egység szakmai színvonala, ezzel együtt kerüljön minden olyan megnyilvánulást vagy magatartás tanúsítását, amely más szervezeti egységet rossz színben tüntet fel.
A Vezető beosztottjaival szemben tegyen mindig korrekt, határozott, egyértelmű észrevételeket a jó modor és a kulturált hangnem kereteit megtartva, kerülve a sértő és udvariatlan megnyilvánulásokat.
A Vezető legyen toleráns, megértő és segítőkész beosztottjai és munkatársai munkahelyi vagy magánéleti problémái iránt, azonban ne adjon teret az intrikus, rosszindulatú, kétes érdekből történő megnyilvánulásoknak. Védje meg beosztottjait az illetéktelen, oktalan támadásoktól és lejáratásoktól, kivéve, ha a dolgozó adott esetben valóban elmarasztalható.
A Vezető a számára biztosított utasítási joggal élve mindig legyen körültekintő és megfontolt, törekedjék beosztottjai tulajdonságainak és képességeinek széles körű megismerésére. A Vezető valamely dolgozó anyagi és erkölcsi elismerésének kifejezésében kerülje a szubjektív, egyéni érzelmeitől vezérelt elismerést vagy elmarasztalást, az objektív és tárgyilagos megítélést helyezze előtérbe.
4.2 Etikai normák és hatályos jogszabályok betartása
A hatályos jogszabályok és a Cég utasításainak, belső szabályzatainak betartása minden munkavállaló számára alapkövetelmény.
A Cég biztosítja a belső szabályok teljes hozzáférhetőségét. Minden munkavállaló egyéni kötelessége az utasítások, belső szabályzatok megismerése, illetve betartása. A Cég elutasítja a visszaélések (korrupció) minden formáját, törekszik annak megelőzésére, a visszaélés-gyanús magatartásokat szükség szerint kivizsgálja. A Cég tiszteletben tartja a munkavállalók magánélethez fűződő jogait, és alapvetően nem tartja számon, hogy mit csinálnak munkaidőn kívül. Ugyanakkor összeférhetetlenség merülhet fel abban az esetben, ha egy munkavállaló magánügyei esetleg nem összeegyeztethetőek a Cég érdekeivel kapcsolatban elvárt lojalitással. Összeférhetetlenség merül fel abban az esetben, ha egy személyes kapcsolat, külső tevékenységekben való részvétel vagy más üzleti vállalkozásban fennálló érdekeltség ténylegesen, vagy látszólag részrehajlóan befolyásolja a döntéseket. A munkavállalók kötelesek kerülni minden összeférhetetlenségi helyzetet, nem tanúsíthatnak olyan magatartást, amely a Cég jogos gazdasági érdekeit sérti vagy veszélyezteti, és tartózkodniuk kell minden olyan tevékenységtől, ami bármilyen módon akadályozhatja őket abban, hogy a Cég nevében eljárva elfogulatlan és objektív döntéseket hozzanak, vagy amelyek veszélyeztetik a Cég érdekeit.
A jó üzleti etika és a vonatkozó törvények és előírások betartása az üzleti gyakorlatának középpontjában áll. A cég zéró tolerancia politikát folytat a csalást, korrupciót vagy más súlyos jogsértést elkövető munkavállalókkal, beszállítókkal és üzleti partnerekkel szemben. Ennek megfelelően Szállítóinknak, alvállalkozóinknak is meg kell felelniük minden vonatkozó törvénynek és szabályozásnak, beleértve a versenyre, az adatvédelemre és a vesztegetés elleni törvényekre és szabályozásokra vonatkozó előírásokat.
Beszállítóink soha nem folytathatnak műveleteket a nem nyilvános összeférhetetlenséggel. Ha a szállítónak olyan személyes kapcsolata van (rokonok, partnerek, barátok), amely összeférhetetlenséget okozhat a cég részéről, akkor a szállítónak értesítenie kell a cégen belüli kapcsolattartóját erről az esetleges összeférhetetlenségről, és tartózkodjanak a cégcsoportnál végzett műveletektől mindaddig, amíg az ilyen összeférhetetlenséget fel nem értékelték és jóváhagyták. Szállítóink személyes adatokat a cég nevében engedéllyel dolgozhatnak fel. A cég jelentési rendszere lehetővé teszi az alkalmazottak, üzleti partnerek és más érdekelt felek számára, hogy bizalmasan jelentsenek minden komoly és érzékeny aggályt, eseményt. Valamennyi beszállítónk, alvállalkozónk köteles betartani a cég visszaélések bejelentésére vonatkozó irányelvet azáltal, hogy a súlyos és érzékeny aggályokat jelenti, amelyek hátrányosan befolyásolhatják a cég működését és üzleti teljesítményét.
4.3 Összeférhetetlenség
A legjobb eredményeket úgy lehet elérni, ha mindenki közösen dolgozik a közös cél érdekében, és önálló üzleti döntéseket hoz.
Az összeférhetetlenség elkerülése érdekében a következő szabályok érvényesek:
4.4 Társaságon kívüli üzleti tevékenység
4.4.1 A MUNKAVÁLLALÓ CÉGEN KÍVÜLI ÜZLETI TEVÉKENYSÉGÉNEK MINŐSÜL:
4.4.2 A CÉGEN KÍVÜLI ÜZLETI TEVÉKENYSÉGBŐL EREDŐ ÖSSZEFÉRHETETLENSÉG ELKERÜLÉSE ÉRDEKÉBEN A MUNKAVÁLLALÓ KÖTELES BETARTANI AZ ALÁBBI SZABÁLYOKAT:
4.4.3 A MUNKAVÁLLALÓNAK KERÜLNIE KELL MINDEN OLYAN TEVÉKENYSÉGET, AMELY KÖZVETLENÜL VERSENYEZNE A CÉGGEL:
4.5 Adatvédelem és titoktartási kötelezettség, védett és bizalmas információk
A Cég nagy jelentőséget tulajdonít a személyes adatok védelmének. A Cég az adatok megfelelő módon történő kezelésére különös figyelmet fordít, az arra vonatkozó részletszabályokat és rendelkezéseket a Cég mindenkor hatályos adatvédelmi szabályzata tartalmazza, a munkavállalóknak minden esetben az abban foglaltaknak megfelelően kell eljárni.
Adatvédelmi incidens esetén köteles a munkavállaló azt felettesének haladéktalanul írásban jelezni, továbbá bekövetkezése esetén a Cég adatvédelmi szabályzatában foglaltaknak megfelelően eljárni.
A Cég a törvényes úton szerzett és a tulajdonában lévő belső (pl. szolgáltatással, kutatással, technikai fejlesztéssel kapcsolatos, pénzügyet, projekteket és személyi kérdéseket érintő) információkat bizalmasan kezeli.
A Cég törekszik a belső információs rendszer biztonságos kialakítására és megtartására.
A Cég tulajdonában lévő információk jogi védelem alatt állhatnak.
A Cég munkavállalóitól elvárás a titoktartási szabályok mindenkori betartása.
4.5.1 ADATVÉDELEM
4.5.2 VAGYONVÉDELEM
Tulajdon fogalma: ingatlannak minősül: ingatlan, felszerelés, munkavégzésre használt anyagok és eszközök, készletek, készpénz, értéktárgyak, üzleti tervek, vevői és alkalmazotti nyilvántartások, szállítói információk, szellemi tulajdon és minden egyéb védett, személyes és bizalmas információ. Ide értjük a Munkavállaló idejét is, és igyekszünk a munkaidőt ésszerűen felhasználni.
Az ingatlan csak törvényes üzleti célra használható fel.
4.5.3 A Vállalat vagyonának védelme érdekében a Munkavállaló köteles:
4.6 Közösségi média
4.6.1 A KÖZÖSSÉGI MÉDIA FELELŐS HASZNÁLATÁNAK SZABÁLYAI:
5 Etikai követelmények a Cég belső-, külső viszonyaiban
5.1 Emberi jogok tisztelete és egyenlő bánásmód követelménye
A Cég részéről elvárás a munkavállalók, beszállítók, alvállalkozók felé, hogy minden körülmények között tisztességesen, becsületesen, a jogszabályok és belső szabályzatok rendelkezéseit betartva, felelősségteljesen és feddhetetlenül járjanak el.
A Cég védi és tiszteletben tartja minden munkavállalója, beszállítója, alvállalkozója emberi méltóságát.
A Cég minden munkavállalójától, beszállítójától, alvállalkozójától megköveteli, hogy tiszteletben tartsa a másik munkavállaló emberi jogait.
A Cég elutasítja a megalázó, megfélemlítő, fenyegető, rágalmazó, mentális vagy fizikális zaklatás és bántalmazás minden megjelenési formáját.
A Cég minden munkavállalójától, beszállítójától, alvállalkozójától elvárja, hogy az egymás közötti kapcsolataikban tartózkodjanak a hátrányos megkülönböztetés minden formájától és minden munkavállalója részére biztosítja az egyenlő bánásmódot.
A Cég különös gondot fordít az egyenlő bánásmódra és a megkülönböztetés elleni védelmére, amely minden munkavállalót megillető alapvető emberi jog.
5.2 Együttműködés
A minőségi szervezeti kultúra része a munkahelyi közösség egészének összetartó ereje, az egymás iránti bizalom és tisztelet, amely a munkavégzés hatékonyságát is növeli.
A fentiek biztosítása érdekében a munkavállalók, beszállítók, alvállalkozók egymás közötti kapcsolataikban kötelesek:
A munkavállalóknak a Cég érdekeinek elsődleges figyelembevételével törekedniük kell a más szervezeti egységekkel való együttműködésre, a problémák egymás érdekeire is tekintettel levő közös megoldására.
A Cég céljainak eléréséhez a szervezeten belül elengedhetetlen a kooperációs összhang megteremtése, ezen belül is a beosztottak és Vezetők közötti együttműködésre épülő légkör, valamint a munkavállalók közötti jó csapatmunka. A Cég alapvető elvárása munkavállalói felé, hogy tartsák tiszteletben egymás szakmai véleményét, a vélemények egyeztetése során törekedjenek a konfliktusok elkerülésére, az indulatoktól mentes kompromisszumos megoldás kialakítására és az esetleges véleménykülönbségeket kulturált körülmények között tisztázzák. A Cég fontosnak tartja, hogy a munkavállalók egymást segítve és aktívan álljanak hozzá a tevékenységük során felmerülő feladatokhoz és nehézségekhez. A munkavállalók kötelesek törekedni a mindenkori feladat lehető leghatékonyabb, legeredményesebb megoldására.
Tilos a csapatmunkát és az együttműködést romboló hozzáállás, mások munkájának nem tényszerű, rivalizáláson, indulaton alapuló bírálata vagy a munkatársak félrevezetése.
5.3 Az információk megosztása, kommunikációs etika
Minden munkavállaló köteles a tőle elvárható és indokolt mértékben részt venni a Cégen belüli kommunikációban. A Cégen belüli együttműködés alapja az információ közös erőforrásként történő megosztása. Fontos, hogy a munkavállalók a mindennapi együttműködés során biztosítsák egymás számára a munkavégzéshez szükséges információkat, valamint a szervezeti szintű célok elérése érdekében egyéni tudásuk, tapasztalatuk, ismereteik megosztásával segítsék elő a közös döntések eredményességét.
Tilos a munkavégzéshez szükséges információk visszatartása, részben vagy egészben történő elhallgatása, figyelemmel arra, hogy ez a magatartás a munkatársak – különös tekintettel a helyettesítésre kijelölt személyek – eredményes munkavégzését, továbbá a Cég céljainak megvalósítását akadályozhatja. A munkavállalók kötelesek egymást tényszerűen, tárgyilagosan, időszerűen és teljeskörűen tájékoztatni a munkavégzésükhöz szükséges információkról, amelyhez többféle kommunikációs eszköz, mód és eljárás is biztosítva van a Cég által (mobiltelefon és laptop, e-mail, egyéb). A Cég, illetve a Vezetők kötelesek megfelelő időben és módon tájékoztatni az érintett munkavállalókat a változásokról, illetve folyamatosan tájékoztatni a munkavállalókat a munkavégzéshez szükséges információkról.
5.4 Alapvető viselkedési, magatartási és öltözködési szabályok
A Cég irodai munkavégzéseinél a munkavállalók konszolidált irodai kényelmes ruházatot viselhetnek. Minden munkavállalójától elvárja a Cég által használt iroda- és egyéb helyiségek rendeltetésszerű használatát. A helyiségek biztonságos üzemeltetésére és állagának védelmére vonatkozó követelményeket és az alapvető viselkedési, magatartási szabályokat munkavállalóknak minden be kell tartani.
A Cég a szolgáltatási helyszíneken munkát végző munkavállalói részére munkaruhát biztosít. A Cég minden munkavállalójától elvárja a tiszta, rendezett öltözetet a munkavégzés helyén. A szolgáltatást végző munkavállalók a Munkaruha szabályzat által előírt munkaruházatban kell megjelenjenek a munkavégzés helyszínein
A munkavállalók a munkavégzés helyén kötelesek kerülni a szélsőséges, kihívó, alkalomhoz nem illő viseletet, rendben és tisztán tartani környezetüket.
5.5 Munkaidő
A Cég elkötelezett amellett, hogy biztosítsa, hogy a munkavállalók, beszállítók, alvállalkozók alkalmazottai által végzett munka ellenértéke és munkaideje megfeleljen a vonatkozó munkaügyi törvényeknek, előírásoknak és gyakorlatoknak, valamint a nemzetközi munkaügyi normáknak. A Cég gondoskodik, beszállítóitól alvállalkozóitól pedig az alábbiakat várja el:
5.6 Diszkrimináció és zaklatás tilalma
A diszkrimináció, a zaklatás és a visszaélés nem elfogadható, és a Cég elkötelezett amellett, hogy tisztelettel és méltósággal bánjon az alkalmazottakkal, és hogy ne alkalmazzon megkülönböztetést a felvételi és foglalkoztatási gyakorlat során. Hasonlóképpen elvárjuk beszállítóinktól is, hogy tisztelettel és méltósággal bánjanak minden alkalmazottal:
5.7 A cégcsoport jó hírnevének védelme
A munkavállaló köteles munkáját úgy végezni, kommunikációjában arra törekedni, hogy azzal ne sértse a Cég jó hírnevét. A Cég elvárja munkavállalóitól, hogy munkahelyükön és azon kívül is törekedjenek a Cég jó hírnevének, tekintélyének megóvására, valamint tartózkodjanak minden olyan magatartástól, megnyilvánulástól, amely sérti a Cég érdekeit.
A Cég elvárja, hogy a munkavállalói a Cég mindenkor hatályos szabályzataival és a megfogalmazott értékekkel összhangban használják az internetet és a közösségi oldalakat, legyenek azokra figyelemmel a magukról nyilvánossá tett információk (bejegyzések, képek, adatok) tekintetében is.
5.8 Szállítói kapcsolatok
A Cég célja, hogy optimalizálja a Cég erőforrásait és a beszállítókkal fenntartott kapcsolatait:
5.9 Etikus és fenntartható áruk és anyagok beszerzése
Olyan beszállítókkal dolgozunk együtt, akik törekednek arra, hogy a termékeikben felhasznált árukat és anyagokat mezőgazdasági, erdészeti, halászati és akvakultúra-eredetűek legyenek, etikus és fenntartható módon.
Arra törekszünk, hogy tevékenységeink, termékeink és szolgáltatásaink káros környezeti hatásait a lehető legkisebbre csökkentsük, és olyan beszállítókat választunk, akik ezt teszik.
A Cég beszerzési törekvései:
6 Biztonságos munkakörnyezet
A Cég alapvető törekvése, hogy a munkavállalói számára biztonságos munkakörülményeket teremtsen. A megfelelő munkakörülmények, amelyek védik a munkavállalók egészségét és biztonságot nyújtanak.
A Cég a munkavállalói részére biztosítja a munkavégzéshez szükséges védőeszközöket, védőruházatot, védőcipőt. Cég biztosítja az üzemorvosi ellátást. A munkavállalókat a balesetek megelőzése érdekében rendszeres munkavédelmi oktatásban részesíti. A dolgozók tiszta ívóvízhez szociális helyekhez való hozzáférést biztosítja. Pandémiás időszakban a higiéniás és védőtávolság biztosítását célzó eljárások betartásához szükséges fogyóanyagokat (pl.: egyszerhasználatos kesztyű, maszk, kézfertőtlenítő, felületfertőtlenítő) biztosítja a munkavállalóinak, beszállítói, alvállalkozói részére is.
7 Környezetvédelem
A Cég elkötelezett amellett, hogy folyamatosan javítsa környezetre gyakorolt hatását, és együttműködik másokkal a környezetvédelem, a helyes gyakorlat előmozdításában. Tevékenységében törekszik a környezetbarát technológiák alkalmazására. Ami az éghajlatváltozást illeti, a Cég elkötelezett a működésünkhöz kapcsolódó üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése mellett.
A Cég arra törekszik, hogy:
8 Társadalmi felelősségvállalás
A Cég társadalmi felelősségvállalásával összhangban olyan fenntartható munkakörnyezet kialakítására törekszik, ahol jó dolgozni és mindenki a tudása legjavát adhatja, ahova jó tartozni.
A Cég hangsúlyt helyez a természeti környezet megóvására, így a munkavállalóitól elvárja, hogy legyenek környezettudatosak és a napi munkavégzés során legyenek figyelemmel a környezetvédelmi szempontokra (pl. szelektív hulladékgyűjtés, 2 oldalas nyomtatás stb.), melyhez a szükséges feltételeket a Cég biztosítja.
A Cég elkötelezett a családbarát munkahely kialakítása, fenntartása és továbbfejlesztése iránt, továbbá elengedhetetlennek tartja, hogy munkavállalói szakmai felkészültsége naprakész legyen, így a szakmai kompetenciák fejlesztésére, a vezetői képességek támogatására képzéseket szervez.
9 A pénzmosás elleni szabályok betartása
Elkötelezettek vagyunk a pénzmosás elleni jogszabályok maximális betartása és betartatása mellett. Célunk, hogy szolgáltatásainkat ne használják fel terrorizmus, pénzmosás, adóelkerülés vagy a vonatkozó törvények megkerülésére.
A pénzmosás elleni küzdelemben a munkavállalók kötelezettségei:
10 Fegyelmi eljárás
A törvények, rendeletek, irányelvek, eljárások vagy az Etikai Kódex megsértése fegyelmi eljárást vonhat maga után, beleértve a Cégnél fennálló munkaviszony megszüntetését.
Az ilyen eseteket a hatóságoknak is jelenthetőek, amelyek polgári vagy büntetőjogi következményeket vonhat maga után.